המקום בו המילים מסתיימות (אתרוג)

 

המקום בו המלים מסתיימות  

 

דניאלה גור מאלון שבות , מורה לשעבר, מטפלת באומנות ותיקה אשר בחמש השנים האחרונות משלבת את שיטת הציור האינטואיטיבי, באמצעותו מצליחה להקל את סבלם של נפגעי טרור, על ידי ציור רגשותיהם, במרחב טיפול נטול שיפוטיות תוך שימוש במשאבים הרגשיים המשמשים כחומרי הגלם ליצירה וציור ובכך מוענקת להם האפשרות לדבר את עצמם וליצור באמצעותם ובכך נסללת הדרך לריפוי וצמיחה רגשית.

כתב: שלומי בוחניק

צילם: רפי קוץ

 

דניאלה גור (57) אם לארבעה, עבדה במשך שנים כמורה ומחנכת במקומות שונים ולימדה במוסדות חמ"ד בארץ ובחו"ל. לאחר לימודי תרפיה באומנות בסמינר הקיבוצים ובקורסים טיפוליים שונים, עבדה כמטפלת באומנות  ביד שרה ובבית החולים טלביה, במשעולים במסגרת מערכת החינוך המיוחד ובקליניקה פרטית כעצמאית. הנחתה קבוצות של הורים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז במכון מטרה בקו הנחיה עם ד"ר צ'סנר לפני כחמש שנים למדה את שיטת הציור האינטואיטיבי שהמציא הפסיכיאטר הישראלי ד"ר פינקי פיינשטיין ומאז היא משלבת את הציור האינטואיטיבי בתוך המפגש הטיפולי, כמו כן, דניאלה מטפלת  ביחידים ובקבוצות של נפגעי טרור (ביטוח לאומי) ונפגעי טראומה (שכולות, אלמנות- משרד הבטחון). "אני חשה שמאז שהתחלתי להשתמש בשיטה זו, נתתי לשמחה וליצירה להיות הגורם המשפיע הדומיננטי בטיפול ודרכו ובאמצעותו להסיג את  העצבות והדיכאון".

להביס את הביקורת הפנימית

דניאלה התוודעה לשיטת פיינשטיין בכנס מטפלים באמנות: "הייתי מטפלת באומנות בשיטה המסורתית המקובלת, אבל עם הזמן חשתי מועקה נפשית אדירה. הרגשתי שאינני יכולה עוד, חשתי שאני נשאבת וצוללת לתוך מכאובם של מטופלי, תוך הזדהות גדולה. הבנתי שעליי לפנות לדרך טיפולית חדשה. ד"ר פינקי פיינשטיין פתח בפניי צוהר לעולם טיפולי חדשני". מאז היא משתמשת בשיטה באופן אינטגרטיבי בטיפול, שיכללה את השיטה ואף מלמדת אותה לאחרים.

הציור האינטואיטיבי, כך מדגישה דניאלה, אינו ממוקד בטיפול בבעיות, תכליתו העיקרית היא שחרור כוחות יצירתיים טבעיים שמרגע הפעלתם מתרחשים תהליכי ריפוי באופן טבעי. דניאלה משלבת בטיפול כלים תרפויטים נוספים כגון דמיון מודרך,במוזיקה, קלפים טיפוליים טיפול בטראומה בשיטת הE.S על פי שיטתה של ג' גי'נה רוס ועוד. כאשר הטיפול עצמו, מתמקד בשלושה יסודות עיקריים: "אהבה עצמית, צמצום הביקורת העצמית והגברת היצירתיות הרגשית". דניאלה מבהירה כי הציור האינטואיטיבי שנמנה עם שיטות הטיפול הפסיכו-קריאטיביות, מהווה כלי יעיל שמסייע לחלץ את העוצמה הפנימית של המטופל תוך הפחתה וצמצום הביקורת העצמית, הסרת מחסומים אלה היא זו שמאפשרת שחרור יצירתי והעצמה אישית.

"הציור האינטואיטיבי מאפשר לנו לקחת כל מה שיש, כל מה שנאגר, כל מה שיכול להיות, לעבד אותו ללא מילים וללא מחשבה, לשחק עם החומרים הללו וליצור אותם מחדש באופן שפורק את הרגשות ומחזיר אותם אלינו כאנרגיה חדשה ומרעננת".

ובכך הופך הרגש,"כל רגש הוא חומר ליצירה" – בטוי ביצירה הופך אותו למשאב ממנף.

הטיפול סייע להתמודד עם ההתנתקות  

בתקופת ההתנתקות מגוש קטיף, דניאלה החליטה לטפל בעצמה באמצעות ציור אינטואיטיבי. "באותם ימים היו לי ולד"ר פינקי פיינשטיין עימותים פוליטיים סוערים. הוא תמך בתהליך, ואילו אני שהיו לי מטופלים מגוש קטיף לא הבנתי איך הוא יכול לתמוך במהלך מן הסוג הזה. הרגשתי מועקה גדולה, וזעם גדול שהתבטא בפרץ יצירתי. רק אחרי שימוש ברגשות כאנרגית עבודה שהונעה לעבר הבד (קנווס) והציור , חשתי שאני יכולה לקיים דיון מושכל תרבותי ולא הרסני בסוגיה הזו". הציור שציירה באותה תקופה עדיין תלוי בקרוואן הטיפולים שלה ביישוב אלון שבות שבגוש עציון, בו היא מקבלת את מטופליה.

אחת המטופלות אותה דניאלה מציינת במיוחד היא שולה (שם בדוי), נערה בת 12, שהגיעה לטיפול שנה לאחר ששכלה את אחיה בפיגוע טרור. במשך חמישה חודשים של טיפול מסורתי, היא לא הצליחה להתקדם, והדיכאון רק הלך וגבר. תחושת חוסר האונים, אף הביאה אותה להפרעות אנורקטיות. בזמן הזה, דניאלה התוודעה לשיטת הטיפול בציור אינטואיטיבי והחליטה לטפל בנערה בשיטה זו  "אחרי פרק זמן קצר, שולה החלה להשתמש בצבעים עזים מביעי רגש עוצמתיים וסועריים. היא החלה לשפוך צבעים על הבד, לחבר שירים ביוזמתה ואף יצרה להם לחנים שלאחריהם היא רקדה בתוך החדר הטיפולי", נזכרת גור.

הילדים הובילו את האם שהתעוורה

בקליניקה של דניאלה תלוי ציור שובה עין ובו אם המחזיקה בשני ילדיה, כאשר ברקע בולטות נקודות שחורות. "מדובר באם חד-הורית שהתעוורה בפתאומיות בשל תופעה רפואית נדירה. רק לאחר התהליך, תוך שימוש בשיטת הציור האינטואיטיבי הצליחה לשחזר בציור את הטראומה בו התעוורה באופן פתאומי, הציור שלה הוא תיאור מדויק של הרגע שבו היא התעוורה, הוא משקף את הרגע שבו שני ילדיה תמכו בה כדי להוביל אותה", מסבירה גור. מטופלת זו השאירה את היצירה בקליניקה למשמרת המטפלת מתוך קושי עצום לפגוש את החוויה הכואבת מחדש.

המטופלים המגיעים לקליניקה של דניאלה סובלים ממגוון בעיות.  חלקם מופנים על ידי הביטוח הלאומי לאחר שעברו טראומות אישיות, חלקם חוו אובדן קשה, האחרים פשוט חשים שחייהם אינם מתקדמים באופן הרצוי. "הציור האינטואיטיבי יכול ללוות את חייו של האדם המבקש לרפא את עצמו ולהתפתח בכל כוון. הוא מעשיר את החיים בצבע, ביכולת אלתור מתגברת ומתוגברת, בתשוקה ובהחייאת הכוחות היצירתיים המולדים והברוכים שכל אחד ניחן בהם. הטיפול יכול לתמוך בכל תהליך טיפולי, בכל תהליך של אימון או שינוי. הוא משתמש בשפה לא מילולית, שיש לה ביטוי, אף כי היא אינה   מופעלת באופן מעשי".

האם שהתעוורה שהוזכרה לעיל, הצטרפה לקבוצה בציור אינטואיטיבי. בהיותה כבידת ראיה הייתה מצמידה את עיניה אל הדף, הבד, כדי להבחין במה שמציירת, היא נאבקה בקשייה הטכניים באופן מעורר השתאות, כבר מעבודותיה הראשונות בלטה בתעצומות נפש, אחר התהליך הטיפולי תוך שחרור הכוחות היצירתיים הבריאים העזה להקים מרכז מוזיקה אותו היא מנהלת באופן עצמאי, האומץ להקים עסק פרטי היה לאחר שחרור המחסומים והחרדות, הללו איפשרו להוציא לאור כישוריים חבויים.

הדרישה של גור ממטופליה היא למלא את כל הדף/הבד בציור, בתחילה היא אינה מתערבת בתוכן הציור, החל מן הציור השלישי היא מבקשת מן המטופל לצייר אובייקטים על פי הנחייתה. "ההחלטה לבקש ממנו מה לצייר, מתחילה כאינטואיציה – שהוא המפגש שבין הלא מודע של המטופל לבין הלא מודע של המטפל. בתחילה, לא תמיד אני יודעת להסביר את ההנחיה האינטואיטיבית, אך למדתי לסמוך על מידע אינטואיטיבי אשר מקורו – בבינת הלב והוא בד"כ הדבר המדויק עבור המצייר.

בקדמת הקליניקה, ניצב ציור מעודן של תינוק גדול במיוחד אשר מחפש את דרכו החוצה מרחם אימו. "מדובר בציור של מטופלת, רעייתו של  אישיות בכירה שהלך לעולמו, האישה חשה אבודה. היא הגיעה אליי כאישיות צנועה וביישנית כשהיא חסרת אונים לגבי המשך דרכה, היא חשה כמו תינוק שכעת צריך לצלוח דרך חדשה, לאחר שכל השנים הללו, היא חסתה בצילו של בעלה. לאחר שנה של טיפול, בלטו ציוריה בעזותם הצבעונית שכלל לא הכירה בתוכה ושלא תאמו את ראשית הדרך שהתאפיינה בציורים דהויים ואפרוריים מה שהצביע על אישיות ססגונית עוצמתית" (אך ביישנית וצנועה במיוחד)

במהלך כל השנים, דניאלה הקפידה לשמור גם על קשר עם מסגרת החינוך הממלכתי. במהלך הריאיון, מראה דניאלה סרטון שצילמה במהלך טיפול קבוצתי ובו ילד מגן הילדים עם הפרעות קשב וריכוז, נפגש עם ילד בן גילו  עם הפרעת תקשורת קשה. "אני חושבת שמפגש יצירתי בשיטה הנ"ל מפרה ומרפאה את השניים". בטיפוליה בילדים בקליניקה, ההורים הם חלק פעיל בטיפול מתוך אמונה שמעורבות ההורה בטיפול מגדילה את הסיכוי לשיפור במצבו של הילד והופכת את הטיפול לחוויה משותפת המצמיחה את הקשר (הורה – ילד).

 

בטיפול ביניב (שם בדוי), נער שהיה נוכח בפיגוע קשה ושבנוסף לכך, אביו נעדר מחייו בשל היותו כלוא שנים רבות בחו"ל. "כלפי חוץ, האם והבן הראו שהחיים נמשכים כרגיל אל אף הטראומה והאובדן שבחייו. הנער אפילו עשה רושם של אישיות עדינה במיוחד, רק בעבודה המשותפת עם אימו, העז לצייר דיוקן שמאפיניו היה קלסתרון של עבריין (אסיר) באותו הרגע, אימו ואני הצטמררנו, ורק כך הבנו את גודל הכאב השרוי בתוך יניב, והזדהותו עם דמות אביו שכל כך רחוקה מחייו. כאב שהשתחרר בן רגע".

 

מפגשים קבוצתיים

דניאלה מקיימת גם מפגשי טיפול קבוצתיים. לדבריה, "העבודה הקבוצתית יוצרת אוירה מיוחדת המסירה מחסומים ומעניקה מרחב משמעותי לביטוי עצמי, מעניקה גבולות ברורים ומקפידה על העדר ביקורת כשהמטרה היא לסייע לאנשים לקראת צמיחה גבוהה, לעזור לכל חברי הקבוצה למצוא את נתיבי הצמיחה שלה".

המפגשים נערכים בקליניקה באלון שבות. הטיפול נמשך 52 שבועות. "אני נותנת להם בכל מפגש לצייר מספר רב של ציורים, מכיוון שבציורים הראשונים, הם עדיין נמצאים תחת שליטה, אבל כשהמוח מתעייף, מצטמצמת הביקורת וההגנות מתרככות, ורק אז מצליחים להביע את עצמם בלא צנזורה וביתר שיחרור". היא מנמקת. "השלב הראשון של הטיפול הנמשך שלושה חודשים ובו המטופלים מציירים בצבעי פחם על בריסטולים שחורים, לאחר מכן, הם מציירים לאורך שלושה חודשים בצבעי פנדה ועל גביהם אקריליק על בריסטולים לבנים. בשלב השלישי, הם מציירים בצבעי אקריליק על בד, ורק בשלושת החודשים האחרונים הם משתמשים בטכניקות מוגברות של אקריליק על בד".

 

כל מפגש נמשך בין שעתיים וחצי לשלוש שעות, ומורכב מיסודות רבים. בתחילה, המטופלים קוראים בדממה את ספריו של ד"ר פיינשטיין. לאחר מכן, מתקיים סבב שבו כל אחד מחברי הקבוצה משתף את חבריו במחשבות, ברגשות ובתמות המעסיקות אותם ובאירועים שעברו עליהם. רק לאחר מכן, המטופלים מגיעים אל החלק העיקרי של המפגש הוא העבודה העצמית בציור אינטואיטיבי. "בסוף כל מפגש, קיים תהליך של התייחסות לתכנים שעלו בראשית המפגש והתבוננות בחומרים ההשלכתיים שעלו מן היצירה".

על אודות דניאלה גור

דניאלה גור מטפלת באומנות ציור אינטואיטיבי ע"פ שיטתו של ד"ר פינקי
פורסם בקטגוריה דניאלה גור. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.