עקרונות עבודה בקבוצות (בטיפול באומנות ובציור אינטואיטיבי)

אציג בפניכם את עיקרי העבודה בקבוצות. הערך המוסף של עבודתי הטיפולית (הקבוצתית) היא השימוש הייחודי בכלי – הציור האינטואיטיבי אליו התוודעתי לפני כ-5 שנים. כלי שממציאו הוא ד"ר פינקי פיינשטין – המכנה עצמו "פסיכיאטר אחר" – האני המאמין בשיטתו היא האמונה שבכל אדם קיים דחף בסיסי מולד ליצירה והוא מצע דשן לבריאותו הנפשית, כמו כן הוא מאמין "בתרופות הטבעיות" המולדות שטבועות בנו אך "שכחנו" להשתמש בהם ולגייסם לרפויינו הטבעי. עם הזמן אימצתי כלי זה, והוא משמש בעבורי כלי עיקרי בטיפול הפרטני והקבוצתי. בשל כוחו העצום לחבר את האדם אל הכוחות (היצרים, יצירתיים יוצרים) הבריאים שבו. ואותם לשנס לצרכי התפתחותו הבריאה ובאמצעותו להתמודד עם אובדנים, חרדות, מכאובים, דכאונות ואירועים טראומטיים, כוחו הגדול הוא בשמחה הממנפת והמשפיעה על המטופל ומחברת אותו עם כוחותיו הייחודיים ובכך כוחו המרפא.

עם הזמן בניתי מודל לטיפול קבוצתי וחוויתי העוסק במגוון נושאים נפשיים פיזיים פסיכולוגיים ורוחניים. העבודה (הטפולית) החווייתית מתבצעת באמצעים שונים הכוללים: תראפיה באומנות (בשיטה הקלאסית) מוסיקה, תרפיה בכתיבה, טכניקות של דמיון מודרך, עבודה עם קלפים טיפוליים, שימוש בשיטת ה S.E. לשחרור מטראומות עפ"י שיטתה של ד"ר ג'ינה רוסה (טראומה והחלמה) העבודה עוסקת ברבדים שונים (מודעם ולא מודעים). המרכיבים את אישיותו של האדם באמצעים הלקוחים מעולם היצירה, החויה, והלמידה, וכאשר הקבוצה משמשת סביבה מכילה ותומכת לכל אחד מחברי הקבוצה ונותנת לגיטימציה להתמודדות ללא ביקורת, תהליך המאפשר שינוי. השיטה מסייעת להגברת הדימוי העצמי היצירתי ומפתחת אמצעים למניעת ביקורת עצמית מוגזמת.

מטרת העבודה הקבוצתית:

לאפשר לכל אחד למחברי הקבוצה לפגוש את עוצמתו היצירתית ואת כוחו לבטא את עצמו באופן יחיד ומיוחד ומלווה אתו למקום הייחודי לו, תוך התמודדות טובה יותר עם הביקורת העצמית עם ההגזמה חסרת הסבלנות לתהליכים אישיים ממושכים. העבודה הקבוצתית יוצרת אוירה מיוחדת המסירה מחסומים ומעניקה מרחב משמעותי לביטוי עצמי, מעניקה גבולות ברורים ומקפידה על העדר ביקורת כשהמטרה היא לסייע לאנשים לקראת צמיחה גבוהה, לעזור לכל חברי הקבוצה למצוא את נתיבי הצמיחה שלה.

כל משתתף נחשף ליכולת היצירתית האישית שלו.

הכלי המרכזי בעבודה התהליכית היא הציור האינטואיטיבי- המהוה טכניקה לביטוי ופורקן רגשי והמשמש למטרת צמיחה, מודעות, יצירתיות וריפוי.

התכנים העיקריים סביב ההתפתחות העצמית הם:

  1. אהבה עצמית
  2. צמצום הביקורת העצמית
  3. הגברת היצירתיות הרגשית

משך התהליך:  12 חודשים

מיקום: קליניקה פרטית באלון שבות

מועדי ההצטרפות:  ניתן להשתלב בתחילת כל חודש (on joining group)

משך כל מפגש: שעתיים וחצי – שלוש

 

מבנה המפגש

10 ד': קריאה דמומה ספריו של ד"ר פינקי העוסקים ביצירתיות, ספר על החרדות ספר על דכאון התמכרויות, כיצד לגדל ילדים יצירתיים וסיפרו ADHD.

15 ד': סבב של שיתוף – בחומרים שכל אחד מחברי הקבוצה בוחר לשתף (תימות, מחשבות, אירועים, רגשות וכו')

15 ד': הפעלה חווייתית בכלים מגוונים (קלפים, מוסיקה, כתיבה וכו') הקשורה בחומרים שבהם הקבוצה עסוקה או מעלה. (כמו חרדות, קשיים מכאובים מצוקות, חלומות , הגיגים וכו')

1:20 ש': עבודה בציור אינטואיטיבי – על 4 השלבים

שלב א: שלושה חודשים – ציור בצבעי פחם על בריסטולים שחורים

שלב ב: שלושה חודשים ציור בצבעי פנדה ועל גביהם באקריליק על בריסטולים לבנים

שלב ג: שלושה חודשים ציור בצבעי אקריליק על בד (קנווס)

שלב ד: שלושה חודשים ציור בצבעי אקריליק על בד – תוך שימוש בטכניקות מוגברות

30 ד': התבוננות בתהליך הציורי, המתייחס ליצירה, ולתכנים שעלו בראשית הפגישה.

הערה

התהליך מלווה בצילום ותיעוד היצירות דבר המאפשר התבוננות רטרוספקטיבית על התהליך ובחינת ההישגים האישיותיים והשינויים.

נ.ב.

כל התאור הנ"ל – הוא כללי ביותר כמובן שיש התאמה ייחודית לכל קבוצה בין אם היא קבוצה הטרוגנית, או שהיא קבוצה הומוגנית המתגבשת סביב נושא ייחודי לה (כגון: אובדנים, מגורשים, וכו')

 

 

לפירוט והבהרה

ניתן ליצור קשר איתי

דניאלה גור – מטפלת באומנות

נייד: 0525562304

בית: 02-9938188

 

על אודות דניאלה גור

דניאלה גור מטפלת באומנות ציור אינטואיטיבי ע"פ שיטתו של ד"ר פינקי
פורסם בקטגוריה דניאלה גור. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.