פסיכו קריאטיבי לעומת אחרים (מתוך מגזין יום יום)

 

פסיכו קריאטיבי לעומת אחרים

טיפול פסיכו קריאטיבי וטיפול באמנות/ראיון עם דניאלה גור

 

ספרי לי על המפגש הראשון שלך עם דר' פינקי פיינשטיין והציור האינטואיטיבי.

המפגש הראשון שלי עם דר' פיינשטיין היה בהרצאה בכנס "יצר ויצירה", כנס של מטפלים באמנות. במהלך ההרצאה חוויתי הארה גדולה והיא יצרה מהפכה טיפולית עבורי. יצאתי ממנה בתחושה מעוררת ומרעננת וקניתי את ספריו של דר' פיינשטיין עוד באותו יום. לא עבר זמן והתחלתי כבר לעבוד איתם בחדר הטיפולים.

הרצאתו של דר' פיינשטיין עסקה בין היתר בכך שעל המטפל בראש ובראשונה להקשיב בעומק לאינטואיציה שלו, למה שהוא מרגיש, ולבדוק מה מרפא אותו. את מה שהוא מרגיש – יגיש למטופל. החידוש מבחינתי היה לא רק בקליטה של המידע הבלתי מילולי, אלא בעיבוד האינטואיטיבי המוגש למטופל. הופתעתי לגלות שהמידע הזה הרבה יותר מהימן מהמידע העובר דרך מסנני השכל, והמטופל חש שקלעו לרגשותיו ולצרכיו מבלי שפירשו את התנהגותו. המטפל בעצם מחזיר את הכוח לידי המטופל, כבעל הבית על רגשותיו וכאחראי לחייו ולגורלו.

כיצד ספריו של דר' פיינשטיין השפיעו על העבודה הטיפולית שלך?

כאמור, כאשר הבנתי את תוכנם של הספרים וקלטתי את האוצר הטמון בהם, התחלתי להשתמש בהם בחדר הטיפולים באופן רציף. עיקרי התורה הפסיכו קריאטיבית נפרסו לפניי ביתר בהירות, ומבחינתי חלה מהפכה בחדר הטיפולים. הציור האינטואיטיבי יצר דיאלוג אינטימי בין המטופל לבין עצמו, רחוק מעין הביקורת, והעניק למטופלים באופן ייחודי חופש וגבולות בתוך מרחב מוגן. כמו כן, כאמור, הפסקתי לפרשן כליל את התוצר האמנותי במהלך השעה הטיפולית. המדוכאים התעוררו לחיים, החדר, שהיה רווי וספוג בנפגעי טרור, התמלא בצליל, בצבע, בתנועה ובאור. השחור הפך לצורות צבעוניות, המטופלים החלו לנוע בחדר בגמישות, לשיר ולרקוד. התיאוריה הטיפולית החדשה התיישבה על לבי כמטפלת באמנות באופן מדויק. והתוצאות לא איחרו לבוא.

ספרי לי במה שונים הכלים הטיפולים שפיתח דר' פיינשטיין מהכלים הטיפולים שבהם השתמשת עד כה בשיטת הטיפול באמנות?

כמטפלת באמנות, הודרכתי שנים רבות על ידי פסיכולוגים קליניים ועבדתי בעיקר עם גישות פסיכואנליטיות פרשניות. אלה דיכאו בחוויה שלי את חדוות היצירה של המטופלים ואת ההנאה שלי כמטפלת. המטופל חווה את הפרשנות שלי כביקורת, ובו-זמנית אני כמטפלת חוויתי את פעולת הפרשנות כשרלטנית וכמתנשאת.

הגישה הפסיכו קריאטיבית רואה את הדחף היצירתי של האדם כמנוע לביטוי רגשותיו, בעיקר תוקפנות ומיניות שהם חומרי הדלק של היצירה. אך התועלת אינה מסתיימת בשחרור ה"זבלים", אלא בטרנספורמציה המתרחשת המחזירה לאדם את השמחה והאהבה המיוחלת. כמו כן, תרגולי הכתיבה הפסיכו קריאטיביים יוצרים שחרור של מידע המאפשר לפתוח אופציות חדשות.

הגישה הפסיכו קריאטיבית היא גישה צנועה המעבירה מסר למטופל שבידו לרפא את עצמו ובתוכו גם מצוי הידע כיצד לרפא אותו. המטופל בונה את האמון שלו ביכולתו לגלות מהן התרופות הטבעיות הטבועות בו. כמו כן, הפעלת היצירה היא פעולה מלאה חיוניות ותנועה המעוררת את כוחות החיים והשמחה. היצירה מביאה לשחרור מחסומים ומעצורים ומעצימה את היכולת לחדש ולברוא. בטיפול הפסיכו קריאטיבי ובציור האינטואיטיבי המטפל אינו נגרר לדרמות של המטופל, אלא משתמש בהן כדלק ליצירה, כדי שיעבור טרנספורמציה ולא ייתקע במצב ההרסני. הציור האינטואיטיבי מניע את האדם ממקום למקום, בלי להישאר במקום יפה, נוח ובטוח. האדם נדרש להיפרד מהתוצר מהר, דבר המביא להתחדשות ולצמיחה. אני מאמינה ששיטה זו מחברת את האדם לחלק האלוהי שבו, שלא פעם מדוכא ומוצפן ואינו נגיש לו.

ספרי לנו על טיפול שבו שילבת את הגישות הטיפוליות שלך.

חלק ממטופליי הם נפגעי טרור ופוסט-טראומה. אלה מטופלים שנתקעו ארוכות בשלב של דיכאון וחרדה. מטופלת שנמצאת אצלי בטיפול זמן רב שאחיה נהרג, סבלה מדיכאון ומאנורקסיה בגיל ההתבגרות. היא נכנסה לציור האינטואיטיבי עם הרגשות הטעונים שלה בעוצמה רבה. הפרץ היצירתי הגיע דרך שיטה זו, לאחר חודשים ארוכים שבהם הייתה באפתיה בעקבות הדיכאון. בנוסף ליצירה, היא החלה לשיר, לחבר ריקודים. יחד בכינו, רקדנו ויצרנו. המטופלת הצליחה לסיים את הטיפול תוך זמן קצר עם שיפור עצום. הדיכאון היה מאחוריה והתשוקה מילאה את כל ישותה. 

על אודות דניאלה גור

דניאלה גור מטפלת באומנות ציור אינטואיטיבי ע"פ שיטתו של ד"ר פינקי
פורסם בקטגוריה דניאלה גור. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.