למלא את הדף ולשחרר את הלב

 

 

 

למלא את הדף ולשחרר את הלב

 

ק', אישה בת 60 סטודנטית לטיפול באמנות, עובדת סוציאלית ותיקה,  פנתה בבקשת הדרכה במסגרת הסטאז' זמן קצר לאחר מות בעלה (שהיה דמות ציבורית מוכרת) ממחלת הסרטן.

במהלך השבועות הראשונים של ההדרכה בלטה העובדה שהיא לא מתייחסת או מזכירה בכל צורה שהיא את נושא האבל וההתמודדות איתו (תמונה 3).  הרושם שהתקבל היה שגם בעת מפגשיה עם מטופלים לא בא לידי ביטוי באופן כזה או אחר התהליך הרגשי שהיא עוברת בעקבות האובדן. מצב זה נראה כמבטא שימוש במנגנון הגנה של בידוד (ISOLATION) תוך הסטת תכנים כואבים מהפעילות ומהתקשורת השוטפת.

 

 

3- "המטפל הפצוע"- של ק'

בחוות הדעת המקצועית לגבי תהליך ההדרכה צוין בין השאר – "להערכתי עבודתה הטיפולית של המודרכת תשתפר לעין ערוך במידה ותימצא דרך להגברת הביטוי הרגשי שלה בעצמה".

 

לאחר שנוכחה בקיום פעילות של קבוצת ציור אינטואיטיבי בסמיכות לשעת ההדרכה הסתקרנה וביקשה להצטרף לסדנה. כחודש וחצי לאחר תחילת ההדרכה צורפה לקבוצה והחלה ללמוד את שיטת הציור האינטואיטיבי.

 

מצבה הרגשי החסום בא לידי ביטוי באופן מיידי בציור האינטואיטיבי בצורה של מריחה איטית, דהויה וחלשה מדיי (תמונה 4). בציור אינטואיטיבי אלמנטים אלה משמעותיים ומאובחנים במהרה מכיוון שהעבודה הבסיסית והראשונית מושתתת על מריחה נמרצת ומלאה של הדף על ידי צבעי פסטל יבש לאל השארת חללים נטולי צביעה. אלמנט זה נחשב בציור האינטואיטיבי כאחד הגורמים לצמצום הביקורת העצמית במהלך הפעולה היצירתית.

 

 4– "האריה והחמלה"- של ק'

 

בהשראת מוסיקה קצבית שהייתה בחדר הסדנה, בשילוב הערות ועידוד המדריכה וכן התבוננות בעבודתן של משתתפות אחרות בסדנה, החלה ר' לשנות את צורת עבודתה ומריחת הצבע הפכה בהדרגה אינטנסיבית יותר ומהירה יותר (תמונות 5,6). כמו כן, אט אט, דחיסות הצבע גדלה באופן שנראה כמשקף ביטוי אנרגטי יותר. בהמשך ציוריה הפכו צבעוניים יותר, דינאמיים ומעניינים יותר (ראה דוגמאות).

 

5- "צמח הצבר"- של ק'

 6- "בקיעה"- של ק'

 

לאחר מספר מפגשי ציור אינטואיטיבי חל שינוי גם ברמת התקשורת המילולית והיא החלה לשתף את הקבוצה, לראשונה מאז האירוע אודות מות בעלה והגדילה לעשות אף כששילבה את הציור האינטואיטיבי בחיי היום-יום שלה וגם כחלק מאינטראקציה עם הנכדים. כמו כן בחרה לשלב אלמנטים של ציור אינטואיטיבי עם מטופליה (תמונה 7) (מיקומו יהיה בסיום הפרק הזה).

 

7- "ציפור הנפש" של ק'- לשחרר את הלב

 

 

על אודות דניאלה גור

דניאלה גור מטפלת באומנות ציור אינטואיטיבי ע"פ שיטתו של ד"ר פינקי
פורסם בקטגוריה דניאלה גור. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.